به گزارش مشرق،
روزنامه «نیشن» چاپ آمریکا در شماره روز گذشته خود به بررسی تاثیرگذاریهای عربستان سعودی بین مقامها و موسسات مختلف آمریکا که با صرف هزینههای مالی فراوان صورت میگیرد پرداخت و نوشت: در طول سالها، سفارت عربستان در آمریکا از شرکتهای حقوقی مختلف و اثرگذار آمریکایی برای نفوذ کردن در افکار عمومی و سیاستهای این کشور بهره جسته است.
بر اساس این گزارش، موسسه «گورویس» از آن جمله است که «بندر بن سلطان» سفیر وقت عربستان در آمریکا در سال 2001 میلادی قرارداد 3.2 میلیون دلاری را با آن امضا کرد تا کاهش محبوبیت عربستان را در آمریکا افزایش دهد.
گفته میشود که سفارت عربستان با کمک این شرکت «Qorvis-MSLGROUP» ارتباط توئیتری اوپوزوسیون سوریه که مخالف «بشار اسد» رییس جمهور این کشور هستند را هدایت میکند.
به نوشته نیشن، سفارت سعودی در آمریکا از شخصی به نام «کلمن» که رییس دو گروه مهم در آمریکا است نیز بهره میبرد.
در مارس سال 2016 شرکت دیگری به نام «هوگان لوولز» که روابط دیربازی را با دولت عربستان دارد قرارداد سالیانه با سفارت عربستان را تجدید کرد و این سفارتخانه ماهی 600 هزار دلار به آن پرداخت میکند.
این شرکت نیز ترتیب نشستهایی از جانب سعودیها را با «اد رویس» کمیته روابط خارجی سنای آمریکا برای بحث پیرامون سوریه، ایران و غیره میدهد.
به نوشته این نشریه، منافع عربستان در خاورمیانه که راهاندازی رقابتهای قومیتی و جلب توجه به قدرت گرفتن شیعیان را شامل میشود، کار را بهجایی رسانید که با آغاز درگیریهای داخلی سوریه، نزدیکترین متحد ایران، سعودیها بزرگترین تجهیز کننده نظامی شورشیان سوری برای سرنگونی اسد شدند.
«ت.بی جونز» استاد تاریخ دانشگاه «راتگرز» در این زمینه میگوید که سعودیها بسیار علاقهمند به حفظ توازن قدرت در منطقه و مواجهه با ایران دارند.